استفاده از میکروبیوم درمانی برای بهبود  تحمل متفورمین

 30 سپتامبر 2014- به گزارش شرکت  میکروبیوم تراپیوتیک TM LLC(MBT)داروی تحقیقاتی NM505می تواند عوارض جانبی مصرف داروی متفورمین را کاهش داده  و تحمل افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 را برای مصرف متفورمین افزایش دهد.

داروی NM505ترکیبی از متفورمین و مواد فعالی است که در شرکت MBTتحت عنوان مدولاتور میکروبیوم  NM504تولید شده است.

 متفورمین داروی موثر، ایمن و ارزانی است که به عنوان اولین خط درمان  افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از طرف انجمن دیابت آمریکا توصیه می شود. با این حال، یکی از عوارض جانبی شناخته شده ی این دارو اسهال و مشکلات گوارشی است که تقربیاً 20 درصد از بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند از آن شکایت می کنند. پزشکان می گویند: اسهال یکی از علل شایع  قطع مصرف متفورمین  و محدودیت  دوز مصرف این دارو  برای بیماران است .

 در این تحقیق دوسوکور، تصادفی و متقاطع، فرمولاسیون اولیه ی NM505بصورت خوارکی بروی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحمل متفورمین به دلیل عوارض جانبی گوارشی آن برای آنها امکان پذیر نبود، آزمایش گردید. نتایج نشان داد تحمل متفورمین با مصرف داروی NM505بطور قابل توجهی نسبت به استفاده از متفورمین  بعلاوه ی پلاسبو افزایش یافته است. میزان تحمل دارو بر اساس مصرف دارو درتمام روزها و توانایی افزایش دوز متفورمین تا دوزی که معمولاً استفاده می شود، اندازه گیری گردید. در این آزمایشات  مشخص شد دوزهای بالاتر و افزایش مصرف متفورمین موجب بهبود کنترل قند خون می شود.

 در افرادی که از داروی NM505استفاده می کردند مقدار قند خون ناشتا و تأثیرت جانبی گوارشی مصرف متفورمین  نسبت به زمانیکه متفورمین  بعلاوه ی پلاسبو را دریافت می کردند، بهبود یافت.

پرفسور Orndorffاز شرکت میکروبیوم تراپیوتیک می گوید: بر اساس این نتایج دلگرم کننده و اطلاعات قبلی که نشان می داد NM504می تواند کنترل قند خون را در افراد دیابتی بهبود دهد، ما درحال کسب مجوز برای آزمایش کلینیکی این دارو در یک جمعیت بزرگتر هستیم) مرحله ی(IND ، چنانچه نتایج این کارآزمایی بالینی مثبت باشد مسیر قانونی کسب مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا را برای عرضه ی داروی NM 505به بیماران دنبال خواهیم کرد.

افزایش استفاده از متفورمین می تواند  استفاده از خط دوم درمانهای ضد دیابت را که هزینه ی بالایی داشته و عوارض جانبی بالقوه خطرناکی دارند، کاهش دهد.

در مطالعات بالینی قبلی بروی افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2، مدولاتور میکروبیومی NM504موجب تغییر فلور روده بطور مفیدی شد که نتیجه ی آن بهبود چشمگیر مقدار قند خون  و انسولین پس از غذا بود(post prandial). این نتایج نشان می دهد تعدیل کننده ی NM504از طریق یک مکانیزیم دیگر سبب کاهش قند خون می گردد و هنگامیکه با متفورمین ترکیب شود می تواند کنترل گلایسمیک را بهبود داده و از شدت عوارض جانبی مصرف متفورمین درمقایسه با فرمولاسیون فعلی متفورمین بکاهد.

مفهوم NM505از سال 2012 شکل گرفت زمانیکه فردی که به تازگی دیابت نوع 2 در او تشخیص داده شده بود، همزمان متفورمین را بعنوان خط اول درمان و NM504را به عنوان درمان  کمکی دریافت کرد، اینکار تحمل مصرف متفورمین را برای بیمار امکان پذیر نمود. در گزارش منتشر شده از آن تحقیق اعلام شده بود مصرف همزمان NM504با متفورمین  سبب رفع مشکل محدودیت تجویز متفورمین به علت اسهال شده و موجب بهبود مقدار قند خون ناشتا نسبت به آنچه با مصرف متفورمین  به تنهایی انتظار  می رفت، می شود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/283163.php